Je kent ze vast. De mensen die niets doen met sociale media omdat ze er niets mee hebben of zichzelf mateloos irriteren aan hetgeen ze allemaal op sociale media lezen. Aan de ene kant begrijp ik dat volkomen, en moet ieder dat zelf weten. Aan de andere kant denk ik dat je toch ook veel mist wanneer je jezelf afzijdig houdt van alles wat online wordt gezegd.

Ik ben social media fan vanaf het eerste uur.

Wát een nieuwe wereld en hoe leuk wanneer je weer eens contact krijgt met een oude vriend(in) van vroeger. Wat een schat aan vermaak op de diverse kanalen. Hoe leuk om een programma samen met ‘Twitteraars’ te kijken en hoe efficiënt en gezellig om een groep op Whats’app te maken voorafgaand aan een activiteit.

Sociale media is van iedereen

Doordat sociale media voor iedereen beschikbaar is, biedt het mogelijkheden voor álle mensen. Ik ben nog steeds blij dat mijn wieg in Nederland heeft gestaan waardoor ik eenvoudig toegang heb tot alles wat luxe is. Ik geloof echter dat sociale media voor mensen in ontwikkelingslanden ook mogelijkheden biedt, want ieder kan zijn stem laten horen. Zit het in je, dan kun je sociale media gebruiken om verder te komen.

Inzicht door sociale media

Sociale media heeft ook voor mij een keerzijde. Sinds ik op sociale media zit, lees ik ook met veel interesse de meningen van veel mensen en word ik af en toe onpasselijk van alle ontevredenheid die in mensen schuil gaat. Mensen kunnen enorm zeuren en ongelofelijk ‘schofterig’ reageren, wijzen naar anderen en geen zelfinzicht tonen. Ik heb vaker dan eens met mijn ogen geknipperd. Ik geloof echter ook dat wanneer dit niet op internet wordt gezet, het toch nog steeds in de mensen zit. Voor die lelijkheid moeten we onze ogen niet sluiten. Met sociale media wordt het nu meer zichtbaar en daar kun je enorm veel van leren.

Sociale media en psychologie

Ik geloof dat je via sociale media heel veel over mensen kunt leren. Het heeft mijn wereld misschien wel wat minder roze gemaakt, maar het heeft mij ook realistischer gemaakt. Alhoewel mensen het soms heel goed bedoelen op sociale media, zie je ook dat mensen soms niet begrijpen dat ze zichzelf tegenspreken. Een voorbeeld is de communicatie over de mate waarin mensen mededogen tonen voor aanslagen die in de wereld gebeuren.

Hieronder een voorbeeld:

Voor en nadelen Sociale Media

Alhoewel James het goed bedoelt voor Irak, geloof ik niet dat het de bedoeling is om mensen die mededogen tonen weg te zetten als mensen die bewust kiezen om wel voor de één mededogen te tonen en niet voor de ander.

Door andere mensen te veroordelen over het feit dat ze dan niet mededogen tonen voor andere rampen geloof ik niet dat je de wereld mooier maakt. Met alles wat er helaas gaande is in de wereld, kun je dan ook wel bezig blijven. Mensen zouden moeten leren om niet te veroordelen, want pas dan komen we verder.  Sociale media kan volgens mij helpen om dat meer duidelijk te krijgen.

Een ‘mooi’ ander voorbeeld van sociale media, alhoewel het over een verdrietig onderwerp gaat, is de open brief van Hugo Borst:

Voor en nadelen sociale media - positief voorbeeld Hugo Borst
Deze brief is zo duidelijk vanuit het hart geschreven dat hij wel binnen moet komen. De hoop voor verbetering knalt er nog steeds uit, want hoop zit in mensen. Vroeger was het een stuk moeilijker om zo’n belangrijke boodschap bij het publiek te krijgen, maar nu heeft ieder daar de mogelijkheden toe. Ben je bekend, dan kun je nog sneller effect bereiken. Hoe meer dit soort communicatie wordt gedeeld, hoe eerder de politiek écht zal moeten kijken naar de inhoud.

We staan nog maar aan het begin

Ik geloof dat we nog maar aan het begin staan van de mogelijkheden van sociale media. Er blijft angst voor sociale media omdat het meer duidelijk maakt van hoe het innerlijk van de mens er uitziet en helaas voeren die mensen nu nog de boventoon in de communicatie. Het werkt zoals mensen werken. Mensen geven eerder kritiek dan een compliment. Als het voor je gevoel wel goed loopt, spreek je je niet zo snel uit. Ik geloof dat sociale media die positieve mensen uiteindelijk ook kan bundelen, waardoor het goede groter gaat worden dan nu zichtbaar is.

Lekker verder dromen?

Misschien lees je deze blog wel en denk je… droom jij even lekker verder… en dat mag.

Als je dat denkt is het in mijn ogen echter ook een signaal dat je in je diepste kern nog niet gelooft dat het ook ten goede kan keren. Als we dat wel met z’n allen kunnen denken en op die wijze gaan communiceren op sociale media… kijk dan wat sociale media ons zou kunnen brengen!

Het zakelijk inzetten van sociale media

Alhoewel deze blog natuurlijk heel persoonlijk is geschreven, kun je de gedachte zeker ook zakelijk doortrekken.  Wanneer je van sociale media gebruik maakt op een authentieke, eerlijke en open manier, waardoor je mensen blij maakt, kun je dit ten goede laten werken voor jouw bedrijf.  Wij helpen je daar natuurlijk graag verder mee!

Ineke

P.s. Lees hier de communicatie over het voorbeeld van Irak en lees hier de ingezonden brief van Hugo Borst.

P.p.s. Op 20 juli werd ik geattendeerd op deze positieve campagne…  ik hoop een eerste stap in de goede richting!