Skip to main content

Online succes via een nieuwjaarskaart?  Ieder jaar probeert Gunfactor 10 het nieuwe jaar op een bijzondere manier te starten. Dit jaar had ze dit gedaan in de vorm van een wenskaart die € 5,00 waard was voor het goede doel. Ieder die een kaart ontving kon via een eenvoudige url (ook beschikbaar op mobiel) naar een pagina gaan en daar heel eenvoudig € 5,00 schenken aan een goed doel van zijn of haar keuze.

Samen

Het doneren moest zo gemakkelijk mogelijk worden. Je hoefde alleen naar de URL te gaan, een keuze te maken en Gunfactor 10 maakt vervolgens de € 5,00 voor jou over. De gedachte was dat je op die manier ‘SAMEN’ een mooi bedrag bij elkaar kunt brengen. Ook zag Gunfactor 10 het als een soort cadeautje aan familie, vrienden en klanten die zij een warm hart toedraagt.

Online succes behalen
Online succes behalen Gunfactor 10

Resultaat

Uiteindelijk heeft 29% van de mensen die een kaart heeft gehad de moeite genomen om de keuze te maken.

Hoe realiseer je online succes?

Ik had verwacht dat we (bijna) 100% zouden behalen. Dat viel dus een beetje tegen. Een paar conclusies die we kunnen trekken uit deze actie:

  • Mensen lijken het te druk te hebben om de kaart goed te lezen, óf naar een URL te gaan en een goed doel aan te vinken.
  • Vooral familie en vrienden hebben de moeite genomen, bedrijven deden dit minimaal.
  • Mensen zijn misschien iets minder ‘online’ dan we verwachten?
  • Sommige mensen hebben blijkbaar de URL in Google ingetoetst (?) in plaats van in de adresbalk, waardoor ze niet op de pagina belanden om een doel te kiezen.
  • Niet ieder kan de actie (misschien) waarderen?
  • Welke reden heb jij?

Online succes behalen is een kunst op zich

Vanuit mijn eigen belevingswereld is het een kleine moeite om naar de pagina te gaan en een goed doel aan te vinken. Op een heel simpele manier kun je dan iets goeds doen. En je hoeft het niet eens zelf te betalen! Maar.. daar zit dus ook de crux. Het is blijkbaar niet vanzelfsprekend voor iedereen om deze moeite te nemen of om ervoor te zorgen dat je het niet vergeet.

Online ondernemen

Hoe goed jouw idee ook is in jouw eigen belevingswereld, het is heel belangrijk om in de beleving van jouw klant te zitten. En daarvoor moet je tijd en moeite doen om hem of haar goed te leren kennen en/of de juiste doelgroep te kiezen. Dat kost tijd en energie, maar deze loont uiteindelijk.

Tips voor online ondernemen

Gunfactor 10 geeft meestal geen kant en klare offertes. Voordat de klant een offerte ontvangt willen we eerst weten wat de wensen van onze klant daadwerkelijk zijn en of we mogelijkheden zien om deze wens te vervullen. Pakken wij een project met je op, dan denken we samen met jou na over hoe we de klant kunnen bereiken op een wijze die bij hem of haar past, maar ook bij jouw bedrijf past. Soms kan dit zijn door het opbouwen van een fanbase op Facebook. Een andere keer kan dit zijn door te bouwen aan een database met adressen waardoor je persoonlijker met jouw klant kunt communiceren.

Data is geld waard

Om daadwerkelijk je klant te leren kennen is het belangrijk om aandacht en tijd aan hem of haar te besteden. Wanneer een klant de moeite neemt om jouw website te bezoeken en gegevens over zichzelf prijs te geven, dan ben je op de juiste weg. De volgende stap is ervoor zorgen dat deze klant ook jouw klant wil blijven!

Online succes voor Gunfactor 10

Een nieuwjaarskaart aan het eind van het jaar sturen we natuurlijk ook een beetje om ieder te herinneren dat Gunfactor 10 je kan helpen met je online communicatie.  Die doelstelling hebben we gelukkig wederom behaald.  Genoeg stof tot nadenken om te kijken hoe we  ontvangers een volgende keer toch kunnen mobiliseren ;-)

Ineke

P.S. Benieuwd naar de resultaten?

Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om een goed doel te kiezen. De bedragen die zijn overgemaakt, zijn respectievelijk:

* Dit jaar zijn de laatste kinderen van Stichting Yellow Elephant School afgestudeerd. De organisatie achter deze stichting richt zich nu op nieuwe taken.  Het geld voor deze stichting wordt in overleg met de eigenaresse nog aan een ander goed doel overgemaakt.