Skip to main content

Op 2 mei werd het persbericht van de Eberhardjes uitgezonden en op 5 mei werden de eerste Eberhardjes aangeboden bij de bijzondere Vrijheidsmaaltijd onder de bogen van het Rijksmuseum. De reacties waren en zijn super positief en het project kreeg daarom vleugels. In deze blog vertel ik waarom ik denk dat vertrouwen het belangrijkste is om een project vleugels te geven.

Eberhardjes

Eberhardjes zijn koekjes in de vorm van een hart waarop drie Andreaskruisen staan. Ze hebben de naam ‘Eberhardjes’ gekregen, omdat ze zijn vernoemd naar de oud-burgemeester van Amsterdam: Eberhard van der Laan. Het Eberhardje staat, net als hij, voor verbinding tussen de Amsterdammers en de liefde voor onze mooie hoofdstad.

Verloop van het project

Het idee van ‘Eberhardjes’ had Résalieke Vlieger al langer, maar toen zij hoorde dat de Vrijheidsmaaltijden in de stad als thema ‘De lieve stad’ meekregen, was het voor haar duidelijk dat ze vaart moest maken met haar idee.

Dingen lopen soms zoals ze moeten lopen

Doordat ze al eens eerder had geïnformeerd over mogelijk geïnteresseerde bakkers, kwam ze via via in contact met Nico Meijles, eigenaar van Holtkamp Horeca Patisserie & Croquetten. Hij bleek (was het toeval?) in dezelfde straat te wonen als Résalieke. Het eerste contact werd meteen een bijzonder positief ‘buren contact’ onder het genot van een goede kop koffie.

Enthousiasme

Nico werd enthousiast van het idee van Résalieke en gezien ze nog maar zo’n drie weken hadden totdat het 5 mei zou zijn, besloten ze samen vaart te zetten in het project. In samenspraak bedachten ze bijna direct aan de keukentafel het ontwerp voor het Eberhardje, maar dat was nog maar het begin.

Organisatie

Waar Nico aan de slag ging om het juiste recept te maken en iemand te vinden die op heel korte termijn een ‘mal’ kon maken om vorm te geven aan de koekjes, startte Résalieke de overige actiepunten op. Ze schakelde mij in voor de website en Joost de Bree van Breeduit Communicatie voor de PR. Résalieke stelde een projectteam samen dat allemaal één doel voor ogen had, namelijk het realiseren van een professionele lancering van het ‘Eberhardje’ bij de Vrijheidsmaaltijd van 5 mei. Ieder zat er direct met dezelfde ‘drive’ in als Résalieke. We wilden allemaal dat het zou gaan lukken.

Drie weken

Binnen drie weken werd het koekje uitgedacht, werd de bakkerij op orde gebracht om het bakken van de koekjes mogelijk te maken, werden medewerkers geïnstrueerd, werd het logo en de website ontwikkeld, werd het verpakkingsmateriaal bedacht en werd een PR-bericht geschreven dat bij de juiste mediapartijen belandde. Het lukte allemaal!

Waarom lukt een project?

Ieder in het projectteam had zijn eigen werkzaamheden naast dit project. Toch lukte dit project in een tijdsbestek dat écht super kort was. In mijn ogen lukte dat omdat ieder in het projectteam geloof in het idee had én elkaar vertrouwde. Résalieke was de spil, want zij kende ieder waarmee we in eerste instantie het project hebben neergezet. Ik voegde vanuit mijn netwerk Marc Burggraaf van Burggraaf Media toe aan het team. Marc en ik hebben al een jarenlange prettige samenwerking. Ook daar zit volledig vertrouwen. En … Résalieke durfde op haar eerste gevoel te vertrouwen bij Nico, en visa versa.

Beren op de weg zien

Als in het projectteam mensen hadden gezeten die zouden denken dat de één de ander zou kunnen aftroeven of dat de één meer moest doen dan de ander, of de één er aan gaat verdienen terwijl een ander dat niet doet, was het niet gelukt. Ieder heeft zijn of haar best gedaan op het onderdeel waarin ieder zijn eigen kracht en plezier heeft.

Vertrouwen

Résalieke is niet bang geweest om haar idee te delen en gunt ieder in het team de eer die hem of haar toekomt. Holtkamp Horeca Patisserie & Croquetten heeft zijn naam, tijd, energie en investering gedurfd in te zetten, Breeduit Communicatie heeft zijn tijd en energie willen steken in het professioneel communiceren van dit product, Burggraaf Media heeft zijn creativiteit en webskills in samenwerking met Gunfactor 10 volledig ingezet om op het moment van lancering een professionele online presentatie te realiseren. Dit alles lukt niet wanneer er geen vertrouwen is. Daarnaast blijft het belangrijk dat je natuurlijk ook gezamenlijk overtuigd bent van het idee.

Aanstekelijk

En het mooie was en is, dat deze wijze van elkaar vertrouwen aanstekelijk werkt: Kennedy Van der Laan bood aan om het merk te deponeren, Wessel Bosse zette zich als notaris vrijblijvend in voor de oprichting van de stichting en Fatima Fazli-Vermeulen bood spontaan aan om de website naar het Engels te vertalen!

Vertrouwen in de toekomst

Ondertussen worden de koekjes in grote getale gebakken en werkt de stichting, gekoppeld aan het koekje, verder aan de uitwerking van haar aanpak en doelen. Het projectteam wordt groter, want ook Holtkamp Patisserie is ondertussen onderdeel. Zij spelen een belangrijke rol in het verkopen van het koekje aan de consument. Steeds meer bedrijven in Amsterdam worden ambassadeur van de Stichting Eberhard voor Amsterdam, omdat zij het koekje serveren bij de koffie of thee. Wekelijks bieden afnemers van de Eberhardjes aan om mee te denken en toekomstige activiteiten te faciliteren. Dat doen ze omdat ze met ons samen streven naar het doel om lief te zijn voor elkaar en voor onze stad. En daar krijgen wij als projectteam gewoon nog steeds kippenvel van!

Uitdagingen

Met vertrouwen en een gezamenlijk doel voor ogen hopen we dat het projectteam alleen maar groter zal groeien op de waardes die het projectteam vanaf het begin met elkaar hebben samengebracht. Natuurlijk zal hier en daar een uitdaging ontstaan. Maar als je terug kunt gaan naar de basis, het vertrouwen en de lieve boodschap achter de Eberhardjes, denk ik dat we allen nog lang van deze koekjes zullen genieten in het mooie Amsterdam!

Ineke