Geloof jij in je plannen?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een presentatie bijwoonde van Jos Burgers. Maar, omdat hetgeen hij vertelde zoveel hout sneed, heb ik mijn aantekeningen bewaard en neem ik nu graag de moeite om zijn presentatie: ‘Eén fan per dag’ door mijn ogen samen te vatten.
4 tips om jouw plannen te laten werken
De bewuste presentatie gaf hij tijdens de ‘Week van de ondernemer‘ (lees ook mijn blog hierover) en ik vond het een goed verhaal omdat hij samenvatte wat de betere ondernemers ook begrijpen. De 4 belangrijkste punten in zijn betoog om tot een succesvolle onderneming te komen waren:
- Doorbreek gewoontes
- Hoe pak je veranderingen aan?
- Wat mogen jouw mensen?
- Begin met een klein clubje
Zijn presentatie begon met het aanspreken van de ondernemers over hun ideeën en plannen. Het allerbelangrijkste is dat jij er in gelooft! Natuurlijk kun je hele plannen schrijven over hoe je jouw plan laat werken, maar in de praktijk zal het altijd anders gaan. Dus heb je een sterk geloof in jouw plan, onderneem en houd onder andere rekening met deze 4 tips.
Tip 1: Doorbreek gewoontes
Verwachtingen overtreffen is geen gewoonte van een gemiddeld bedrijf. Als jij als bedrijf dus verwachtingen overtreft, val je op en dit levert je veel op!
Door iemand niet te vertellen wat hij moet doen, maar uit te vinden wat hij wil, heb je een andere aanpak. Je moet ontdekken of iemand het wel wil. Als ondernemer moet je nadenken over wat het de klant brengt in plaats van jou zelf.
Door je klanten blij te maken, ontstaan fans. En als je fans hebt onder je klanten, dan krijg je van deze fans ook begrip op het moment dat iets een keer niet zo goed gaat. Kijk maar eens naar voetbalclubs. Feyenoord deed het de laatste tijd niet zo heel goed, maar de fans blijven pal achter hun club staan!
Als je verwachtingen overtreft, ontvang je waardering. Zorg ervoor dat de klant de mogelijkheid heeft deze waardering over je uit te spreken. Het liefst zichtbaar online.
Gaat het goed in je bedrijf? Blijf ook dan groeien in je ideeën en ontwikkelingen, want door groei ontstaan mogelijkheden.
Als je klanten hebt die fan zijn, zal dit automatisch doorwerken in het plezier dat je beleeft in je eigen werk. Leuke en tevreden klanten motiveren een stuk beter dan de klagende en ontevreden klant.
Tip 2: Het aanpakken van veranderingen
Houd het klein wanneer je een verandering wilt doorvoeren. Als je bij één iemand een verandering voor elkaar krijgt, heeft dit al effect op anderen. Bedenk niet dat iets per direct allemaal moet veranderen. Voordat je een nieuwe gewoonte aanleert gaat daar zo’n 2,5 maand aan vooraf.
Jos gaf een mooi voorbeeld waar ik me zeker in kon vinden. Als je niet vaak sport en je wilt dit veranderen, dan moet je jezelf niet meteen tot die verandering dwingen, maar zet kleine stappen. Door bijvoorbeeld op vrijdag jouw sportkleding klaar te leggen en alleen met jezelf af te spreken dat je de kleding op zaterdag aantrekt. Die handeling maakt de stap om écht te gaan sporten al een stuk eenvoudiger. Op een gegeven moment ga je echt wel even sporten, want je hebt die kleren immers nu toch al aan?
Een bedrijf bedenkt vaak dat het moet veranderen wanneer er een probleem is. Problemen worden niet echt als positief gezien. Echter… als er geen problemen zijn denk je vaak ook niet in oplossingen en mogelijke kansen!
Wat mogen jouw mensen?
In hoeverre geef jij je mensen de mogelijkheid om creatief om te gaan met regels? Mogen ze uitzonderingen maken op procedures als dat de klant blij maakt?
Jos vertelde een verhaal over een groenteboer die zijn personeel vertelde dat zij, mochten ze van een klant een fan kunnen maken, hier maximaal € 3,00 aan mochten spenderen. Door deze ruimte te geven aan zijn personeel, gaf hij de mogelijkheid tot ambitie en creativiteit.
Hij vertelde over een actie van 2 mandarijnen netjes voor de prijs van 1. Op een gegeven moment was er een klant die aangaf slechts 1 netje mee te willen nemen, omdat zij de 2de toch niet opkreeg in verband met vakantie. De verkoopster in kwestie kreeg daarna een klant die lekker veel inkocht, maar daarnaast ook aangaf dat zij niet 2 netjes mandarijnen hoefde. Omdat de verkoopster wist dat ze al een ‘netje’ had gewonnen, vertelde zij deze klant dat de persoon in kwestie het netje mandarijnen dan cadeau kreeg, omdat ze zo’n goede klant was. 3 Maal raden of die klant met een extra goed gevoel de deur uit ging?
Tip 4: Begin met een klein clubje
‘Enthousiastelingen’ steken anderen aan. Kortom, probeer niet de hele groep enthousiast te krijgen, maar koester de mensen die dat wel zijn. Zij zullen langzaamaan de rest veroveren.
Slotconclusie een fan per dag:
Fans maken van je klanten brengt je heel veel. Als jij iedere dag een fan erbij krijgt, dan vergroot je de groep positieve klanten, wat op allerlei gebied goed uitwerkt.
Daarnaast is het enorm belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft, anders gaat er helemaal niets gebeuren.
Gunfactor 10 & een fan per dag:
Ik onderschrijf het verhaal van Jos voor 100% . De naam Gunfactor 10 heeft ook die filosofie als achtergrond. Gun anderen iets meer en je zult zien, je krijgt er veel voor terug. Soms niet meteen bij het bedrijf waar je het als eerste aan gunt, maar… dan heb je vast geoefend voor dat tweede bedrijf waar je het ook aan gunt en die je uiteindelijk veel liever als klant hebt!
Geloof jij in je plannen?
Door de tips die hij gaf, heb ik ook weer een ‘boost’ gekregen voor de online plannen die ik heb. Ik geloof na een aantal jaar overige werkzaamheden, nog steeds in mijn plannen. Ook ben ik van mening dat als je de 4 tips die Jos gaf snapt en ook toepast, je al voor een heel groot deel op de juiste weg bent. Dus… ik ben ondertussen begonnen met ontwikkelen. Meer informatie volgt!
Ineke