Van idee naar werkelijkheid

Als je als zelfstandige grote projecten met elkaar neerzet en fijn samenwerkt, voelt iemand al snel als echte collega. En één van die collega’s woont toevallig bij mij om de hoek in Amsterdam en had een ontzettend sympathiek idee.

Eberhardjes

“Ineke”, zei ze… ik heb eens zitten denken over de boodschap van Eberhard van der Laan. “Zorg goed voor onze stad en voor elkaar, en ik denk dat we daarom koekjes moeten maken en die noemen we Eberhardjes”.  Zo simpel als het idee is, zo subliem vind ik het gevonden, antwoordde ik Résalieke. Maar als je dit wilt doen, moet je toch eerst een bakker vinden die ze wil gaan maken. Dat was ook haar idee en daar was ze al mee bezig.

Holtkamp Horeca

Een aantal maanden later vertelde Résalieke me met een grote glimlach op haar mond dat ze de bakker had gevonden en dat hij niet de eerste de beste was. Holtkamp Horeca uit Amsterdam was enthousiast geworden over het idee. Hoe tof is dat?
Ik vond het super dat ze haar idee had doorgezet en, ondanks een aantal afwijzingen, uiteindelijk bij de juiste persoon is beland. “Zou jij me misschien willen helpen met de website” vroeg ze. “Ik kan zelf ook proberen een site te maken hoor, maar misschien wil je me dan helpen?”

De eerste indruk

Natuurlijk wilde ik haar helpen met de website! Vanaf het begin vond ik het een erg sympathiek idee en het enthousiasme van Résalieke werkte aanstekelijk. Een eerste indruk kun je maar één keer maken, dus ik wilde meteen voor een professionele site voor de Eberhardjes gaan en besloot dat er snel gehandeld moest worden.

Netwerk

Ik wist meteen wie ik in mijn netwerk moest benaderen voor het logo en de bouw van de website. Mijn ‘Gunfactor 10’ partner zou de meest geschikte persoon zijn. Maar ik wist uiteraard niet of hij er wel tijd voor had.

Ik vertelde Marc over het project en de strakke planning. Ook vroeg ik hem eerlijk te zijn of hij dit wel of niet kon oppakken gezien de deadline en het feit dat we het kosteloos zouden insteken. Ik merkte al gauw dat ook mijn enthousiasme aanstekelijk werkte, want ook hij wilde er mee aan de slag gaan. En wat ben ik blij dat ik juist hém heb gevraagd!

Samenwerking

Ik stemde af met Résalieke, besprak de plannen met Marc en Marc ging meteen aan de slag en creëerde een prachtig logo en vervolgens een prachtige en heldere website. Mooi om te zien dat het elke keer weer lukt om samen mooie projecten neer te zetten. Résalieke werd al net zo enthousiast als wij dat waren!

Teamwork

Nu is vandaag het het persbericht de deur uitgegaan en hebben we de website live gezet. Het is ontzettend inspirerend en geeft heel veel energie wanneer je merkt dat je met de juiste mensen samenwerkt. Het project is in een stroomversnelling gekomen nu op alle punten de juiste mensen bereid zijn gevonden om ‘het Eberhardje‘, hét koekje van Amsterdam te gaan maken.

Daar word je toch blij van?

Hoe mooi is het wanneer het gedachtengoed van Eberhard van der Laan op deze wijze voor ieder tastbaar wordt? Hoe ‘cool’ is het wanneer straks ieder in Amsterdam te maken krijgt met het logo en de website die Marc, met Résalieke en mijzelf als klankbord, heeft ontworpen? Hoe fijn is het als de bakker straks beloond wordt voor zijn enthousiasme met een koekje dat iedere Amsterdammer straks herkent als hét koekje van Amsterdam? En hoe gaaf is het om te ontdekken dat een goed idee, niet groots hoeft te zijn, maar gewoon lief, leuk en sociaal om tot iets heel groots te groeien?

Stichting Eberhard voor Amsterdam

Résalieke heeft vanaf het begin af aan geweten dat het koekje moet staan waar de oud-burgemeester ook voor stond: Lief zijn voor de stad en voor elkaar. We koppelen een stichting aan het koekje waarmee we initiatieven in de stad Amsterdam, die tot meer verbinding leiden, (mede) financieren.  En zo is de cirkel met Gunfactor 10 ook weer rond. Als je elkaar wat (meer) gunt, komen de mooiste projecten tot stand!

Met trots en een vrolijke groet,
Ineke

P.s. Wisten jullie dat ik een bakkersdochter ben?

P.p.s. voor als je hem nog niet hebt aangeklikt, de website: www.eberhardjes.nl