Vorige week ben ik naar de Week van de ondernemer geweest. Alhoewel ik heel veel andere dingen kon bedenken om die dag te doen, vond ik het tijd worden om weer eens wat inspiratie op te doen en ik heb er geen spijt van gekregen!
Openingsshow tijdens de Week van de ondernemer in Amsterdam:
Na een onderhoudende ontbijtsessie van Google, werd de officiële aftrap gedaan door Rik Vera in samenwerking met Roeland Diethorst. Vera vertelde in een goed opgebouwd verhaal hoe zeer we als ondernemer terug moeten naar die klant. Techniek heeft de klant veranderd, maar met techniek kun je op de juiste wijze de klant nu ook ondersteunen. De klant wil zich het centrum van de wereld voelen.
Diethorst, specialist in neuromarketing ondersteunde het verhaal van Vera, door een stukje van het mysterie van ons gedrag en de beïnvloeding daarvan uit te leggen. Als ondernemer moet je grip krijgen op de onbewuste processen die het gedrag van jouw klant beïnvloeden.
Lees hier meer over de openingsshow
Key-notes tijdens de Week van de ondernemer:
De gehele dag waren er interessante key-notes, maar degenen die mij echt bijbleven waren de keynotes van Thomas Rau en Jos Burgers.
Key-note Thomas Rau: de omslag naar een nieuwe economie
Wij moeten ons gaan realiseren dat wij gast zijn op deze aarde. Wij denken al jaren dat we als mens de aarde kunnen aansturen, maar de aarde stuurt ons aan. Het is enorm belangrijk dat we ons dit als mensheid gaan realiseren. Eigenlijk is dat de kern die ik meenam uit zijn presentatie. Wanneer we ons deze waarheid realiseren, zal dit een enorme invloed uitoefenen op alle processen die wij als mens ‘onze economie’ noemen. Laat staan wat dit voor kansen biedt voor jou als ondernemer, wanneer je vanuit deze eerlijke gedachte gaat werken aan jouw bedrijf.
“Als wij ons ‘zijn’ te danken hebben aan alles wat er is, dan kunnen we daar toch niet boven staan?” Een quote die heel goed verwoord wat wij als mensen al eeuwen doen. Laten we dit veranderen.
Toevallig bekeek ik deze week ook een aflevering van Tegenlicht waarin ‘de donuteconomie’ werd uitgelegd. Het sluit goed aan bij het goede verhaal wat Thomas Rau vertelde.
Lees hier meer over het verhaal van Thomas Rau
Key-note Jos Burgers: Eén fan per dag
Burgers startte zijn verhaal over het onderbouwen van plannen en dat hij dit eigenlijk nooit deed. Want, zo vertelde hij, als je er niet gelooft, moet je het niet doen. Je kunt hele boekwerken schrijven over de onderbouwing van een idee, maar het allerbelangrijkste is jouw geloof. Vanuit die basis kun je hele mooie resultaten creëren. Het is daarbij van belang dat je gewoontes doorbreekt. Verwachtingen overtreffen is helaas niet een gewoonte en juist daarmee kun je jouw klant aan je binden.
Voor het doorbreken van gewoontes gaf Burgers 4 goede tips die ik graag verwoord in een volgende blog waarin ik zijn tips toelicht met voorbeelden uit de eigen praktijk.
Lees hier meer over Jos Burgers
Rode lijn tijdens de Week van de ondernemer
Gedurende de dag werd de rode lijn duidelijk zichtbaar. In alles wat je doet, of dat nu in je sociale leven is, of als ondernemer, is het zo van belang dat je dit doet vanuit je hart. De dag heeft mij weer heel veel energie gegeven omtrent ideeën die ik al zolang heb, dat ik weer met hernieuwde energie aan de slag ga! Volgend jaar staat dit evenement zeker weer op mijn ’to do’!
Ineke